Tautan atau kohesi
Tautan
atau kohesi ialah keserasian hubungan antara satu unsur linguistik dengan unsur
linguistik yang lain dalam sesebuah wacana untuk menghasilkan wacana yang
mantap.
Keserasian
hubungan ini lazimnya dilihat melalui hubungan antara sesuatu perkataan, frasa
atau ayat dengan perkataan, frasa atau ayat lain yang terdapat dalam wacana
tersebut.
Kohesi
juga merujuk kepada idea atau esei yang dijalin rapi hingga menjadi bersepadu.
Kohesi
juga dikenali sebagai tetenunan, tautan, kepaduan dan sebagainya.
Contohnya:
1. Syazwani, Siti dan Faiznur ke perpustakaan.
2. Mereka ke sana untuk meminjam buku.
1. Syazwani, Siti dan Faiznur ke perpustakaan.
2. Mereka ke sana untuk meminjam buku.
Kedua-dua
ayat di atas mempunyai tautan dan ia
dianggap sebagai wacana.
Teori Interteks
Sedang
menekuni teori interteks. Kata Bakhtin (1986:106-7) bahawa setiap proses pengkaryaan
akan mengalami Dialogika ialah kemasukan unsur-unsur luar dalam sesebuah karya
sastera. Seorang pengarang menulis untuk menyampaikan sesuatu subjek, tema atau
pemikiran kepada pembaca . Namun begitu semua hanya dapat dicerna menjadi karya
sastera dengan bantuan unsur-unsur luaran iaitu apa saja yang dapat memberi
sumbangan kepada pembinaan sebuah karya sastera
Hal
ini agak selari dengan apa yang telah saya rakamkan di dalam buku Memoir
Zurinah Hassan Menjejak Puisi (2003) Sebuah karya lahir dengan cetusan idea
seorang pengarang. Hal ini boleh disifatkan sebagai situasi yang melahirkan
puisi. Sebuah karya adalah pendapat penyair tentang sesuatu. Idea tercetus di
dalam pemikiran apabila berhadapan dengan situasi-situasi tertentu.
Cetusan-cetusan idea ini boleh dianggap sebagai benih yang akan menumbuhkan
puisi. Biasanya benih puisi itu terjadi bukan dari satu sumber sahaja. Ia
merupakan perkahwinan atau adunan beberapa situasi. Sajak “Melaka”
(Keberangkatan 1985:35), lahir ketika melawat ke kota A.Famosa dan digerakkan
oleh pembacaan mengenai sejarah bangsa yang memilukan.
Ketika
membaca karya-karya orang lain atau menonton teater mungkin terjadi
sentuhan-sentuhan yang memberangsangkan pemikiran. Sajak-sajak juga mendapat
cetusan dari cerita-cerita rakyat, legenda, hikayat dan sebagainya. Biasanya
karya-karya dan cerita-cerita ini memberi makna kepada isu-isu yang dihadapi
masa kini. (hal 90)
Drama,
puisi atau novel pengarang dunia seperti William Shakespeare dan Samuel Beckett
telah juga member cetusan rasa kepada saya dan beberapa orang pengarang
Malaysia. Baris-baris terkenal Shakespeare All the World’s a stage/ men and
women are merely players sering terngiang-ngiang dan bergema dalam karya-karya
penulis Malaysia. Baris-baris ini telah mencetuskan sajak “Di Atas Pentas Yang
Kosong” (Di Sini Tiada Perhentian 1977:8). Sajak ini bernada putus asa seperti
kebiasaan sajak-sajak saya yang ditulis pada tahun 70-han. Watak aku di atas
pentas memprotes peranannya terpengaruh juga dengan drama ‘Protes’ karya Dinsman.
Saat
ini aku seorang pelakon
Di
atas pentas yang kosong
Tirai
telah lama ditutup
Penonton-penonton
telah lama pulang
Sedang
aku terus beraksi
Mengulang-ulang
baris kegemaranku
“Tuhan,
terima kasih tuhan
Oh
terima kasih tuhan
Kerana
kau telah memberikan segala-galanya
Kecuali
sesuatu yang paling kuingini”
Imej
manusia dan pentas digunakan lagi ketika berasa sedih di atas pemergian tokoh
drama Salim Bachik. Ketika itu saya berada di Universiti Malaya dan beliau
memimpin kami dalam SEKAUM (satu kumpulan kesenian Kakitangan Universiti
Malaya). Melalui sajak Mengenang Salim Bachik saya juga berdialog dengan
kata-kata Shakespeare bahawa dunia adalah sebuah pentas. Manusia adalah pelakon
pentas atau pelakon sandiwara. Jadi kehidupan dikaitkan dengan sebuah
pementasan atau sandiwara. Saya menambah bahawa sandiwara bukanlah sekadar
permainan.
Runtutan
Runtutan
atau koheren Runtutan atau koheren merupakan kesinambungan idea yang terdapat
dalam sesebuah wacana sehingga menjadikan sesebuah teks itu bermakna. Oleh itu,
runtutan merupakan asas dalam pembinaan wacana kerana sesuatu teks itu dianggap
sebagai wacana jika teks tersebut mempunyai makna.
Contohnya:
Penyakit sindrom kurang daya tahan atau Aids bukanlah gejala yang baharu.
Penyakit ini telah lama dikesan di beberapa buah Negara di Eropah. Walaupun
bidang sains dan teknologi berkembang maju, tetapi masalah ini masih tidak
dapat diatasi. Contoh di atas jelas menunjukkan kesinambungan idea melalui
perkataan Aids, gejala, penyakit dan masalah ini. Kesinambungan idea ini telah
menjadikan ayat-ayat tersebut bertaut di antara satu sama lain untuk membentuk wacana
yang bermakna. Kebanyakan wacana mempunyai tautan untuk menjadikannya runtut.
Walau bagaimanapun, teks yang bertaut tidak semestinya runtut.
Struktur Maklumat dan Struktur Tema
Setiap
wacana mempunyai maklumat.
Maklumat
terdiri daripada dua jenis, iaitu maklumat lama dan maklumat baharu.
Maklumat
lama ialah maklumat yang telah dinyatakan terdahulu.
Maklumat
baharu pula ialah maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan andaian pendengar
atau pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini.
Contohnya:
(1) Puan Rita mengajar di sekolah menengah.
(2) Sekolah itu sekolah berasrama penuh.
(1) Puan Rita mengajar di sekolah menengah.
(2) Sekolah itu sekolah berasrama penuh.
Sekolah
itu dalam ayat (2) merupakan maklumat lama kerana telah dinyatakan dalam ayat
sebelumnya. Sekolah berasrama penuh ialah maklumat baharu kerana baru
disebutkan dalam ayat itu.
Manakala
struktur tema menurut pendapat Halliday merupakan salah satu struktur yang
bercirikan amanat. Kemudian, menurut Sanat Md. Nasir, struktur tema dilihat
sebagai sesuatu yang mencirikan klausa sebagai amanat. Menurutnya lagi, klausa
sebagai struktur amanat terdiri daripada tema dan rema. Dengan ini dapat
disimpulkan bahawa struktur tema mempunyai dua bahagian , iaitu tema dan rema.
Sumber: Buku Analisis Wacana berdasarkan Teks Komsas
terpilih Oleh Mohd Rashid, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul dan Adenan Ayob.
Ciri Keadaan
Keadaan
ialah latar sewaktu bahasa itu digunakan, dan membantu pendengar atau pembaca
memahami sesuatu wacana. Ungkapan “Sila masuk”, misalnya, difahami kerana
digunakan dalam keadaan latar seseorang mempelawa seorang lain masuk ke dalam
bilik atau rumahnya.
Dalam
kehidupan sehari-hari terdapat pelbagai jenis latar, misalnya latar rumah
tangga, latar tempat kerja, latar tempat membeli-belah, latar berekreasi, latar
beribadat, dan bermacam-macam lagi. Setiap latar menghasilkan wacana
tersendiri.
Tiap-tiap
wacana tidak boleh dimansuhkan maklumat yang bertentangan dengan maklumat yang
terdapat dalam ayat sebelumnya.
Contohnya:
“Kelmarin dia tidur sehari suntuk.” “Kelmarin dia tidur sehingga jam 9.00 pagi.”
Tahap Tujuan dan Penerimaan
Setiap
wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk tulisan atau lisan perlu mempunyai
tujuan. Tujuan sesuatu wacana ini ditentukan oleh penghasil wacana tersebut sama
ada penulis atau pembacanya. Sesuatu wacana perlu mempunyai tujuan untuk menimbulkan
interaksi yang komunikatif. Tujuan ini akan menentukan jenis wacana yang
digunakan. Jika tujuan seseorang adalah untuk mendapatkan maklumat, ayat yang
sering digunakan ialah ayat Tanya, tetapi jika seseorang itu ingin menyatakan
atau menerangkan sesuatu, ayat yang digunakan ialah ayat penyata.
Manakala
penerimaan ialah sesuatu wacana sama ada lisan atau tulisan, perlu mempunyai
pendengar atau pembaca. Pendengar dan pembaca merupakan penerima sesuatu
wacana. Tahap penerimaan seseorang itu tinggi jika pendengar atau pembaca
memahami sepenuhnya wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk tulisan atau
lisan. Oleh itu, tahap penerimaan adalah tinggi apabila tahap tujuan sama
dengan tahap penerimaan.
No comments:
Post a Comment